Teatr Collegium Nobilium Novum

Teatr CNN będzie teatrem uniwersalnym, pełniącym funkcje zarówno teatru klasycznego jak też muzycznego oraz filharmonii. Gmach Teatru zostanie zaprojektowany i wybudowany ze składek społecznych i darowizn biznesowych w European Campus – kampusie uczelnianym Collegium Nobilium Novum.

Teatr CNN zainauguruje swą działalność w ramach ogólnopolskiej konferencji naukowej „Edukacja dla demokracji”, która odbędzie się w dniu 05 stycznia 2022 roku na Wyższej Szkole Humanistycznej w Lesznie.

O godz. 19.00 w Audytorium Maximum Wyższej Szkoły Humanistycznej, budynek E, Leszno, ul. Krótka 4, zostanie – z udziałem artystów włoskich z Opery Florenckiej – wystawiona 60 minutowa opera w dwóch częściach „La Serva Padrona” (Służąca Panią). Opera pochodzi z epoki późnego baroku – została skomponowana przez Giovanni Battistę Pergolesiego (1710–1736) siedem lat przed założeniem Collegium Nobilium przez Stanisława Konarskiego.

Wstęp na spektakl operowy będzie bezpłatny, a wejściówki można będzie otrzymać przed spektaklem. Wejściówkę można zobaczyć na dole niniejszej strony, a także pobrać z naszej strony na FB „Collegium Nobilium Novum”.

* * *

Teatr CNN będzie instytucją kulturalną ogólnodostępną. Ale będzie ponadto pełnił ważną rolę w procesie dydaktycznym Collegium. Będzie pełnił funkcję edukacyjną dla studentów, pokazując poprzez swoje spektakle dorobek kulturalny narodów i społeczności europejskich, pokazując wspólne korzenie kulturowe Europy.

Co roku w okresie wakacyjnym, w oparciu o Teatr CNN, studenci będą organizowali

Międzynarodowy Festiwal Kultur Europejskich pod nazwą

Korzenie Wspólnej Europy

The Roots of Common Europe

Celem Festiwalu będzie pogłębianie integracji europejskiej i wzmacnianie poczucia wspólnoty społeczeństw i narodów europejskich, poprzez budowanie poczucia jedności w kulturowej różnorodności. Festiwal będzie cyklicznym, corocznym wydarzeniem kulturalnym, ściągającym artystów i młodzież z całej Europy. Co roku w ramach Festiwalu będzie w sposób szczególny prezentowany i promowany dorobek jednej z kultur tworzących korzenie kulturowe Wspólnej Europy i wchodzących w skład europejskiej spuścizny kulturowej.

Nawiązanie współpracy z polonijną organizacją PIASA zrzeszającą artystów i naukowców polskiego pochodzenia – The Polish Institute of Arts and Sciences of America – z siedzibą w Nowym Jorku, pozwoli na zainicjowanie wymiany artystycznej i naukowej pomiędzy CNN, a uczelniami amerykańskimi, w przyszłości być może wymianą studentów i naukowców. Nawiązanie współpracy kulturalnej z zagranicą, szczególnie z Włochami – ojczyzną opery, pozwoli na wymianę artystów – solistów, muzyków i dyrygentów, pomiędzy Polską, a Europą, Izraelem i USA.

* * *

Inauguracja Teatru Collegium Nobilium Novum

Teatr Collegium Nobilium Novum zostanie reaktywowany w trakcie ogólnopolskiej konferencji naukowej „Edukacja dla demokracji”, która odbędzie się w Audytorium Maximum Wyższej Szkoły Humanistycznej w Lesznie, Budynek E, ul. Krótka 4, w dniu 05 stycznia 2022 roku, w godz. 9.00 – 15.30.

Teatr zainauguruje swoją działalność w Audytorium Maximum tego samego dnia o godz. 19.00, wystawiając operę „La Serva Padrona” (Służąca Panią), skomponowaną przez Giovanniego Battistę Pergolesiego siedem lat przed założeniem przez Stanisława Konarskiego uczelni Collegium Nobilium.

Giovanni Battista Pergolesi, słynny przedstawiciel włoskiego baroku, mimo iż żył zaledwie dwadzieścia sześć lat, pozostawił po sobie dzieła, które zapewniły mu trwałe miejsce w historii muzyki. Najjaśniejszą gwiazdą w katalogu jego twórczości pozostaje na pozór skromne intermezzo La serva padrona (Służąca panią). Ten niewielkich rozmiarów utwór, który wyszedł spod pióra zaledwie 23-letniego Pergolesiego, do dziś nie schodzi z europejskich afiszy, pokazywany zarówno w oryginalnej wersji językowej, jak i w licznych tłumaczeniach.

Libretto sporządzone przez Gennara Antonia Federica zbudowane jest na prostej intrydze wywodzącej się z tradycji commedia dell’arte. Oto zamożny stary kawaler poszukuje żony, a jego przebiegła służąca skutecznie przedstawia siebie jako najlepszą kandydatkę do tej roli. Pergolesi znajduje doskonałe środki muzyczne, by scharakteryzować bohaterów, a wyśpiewywany przez nich tekst odzwierciedlany jest w pełnych uroku recytatywach i ariach. Znakomicie podsumował zastosowane przez młodego kompozytora zabiegi Piotr Kamiński w swym leksykonie Tysiąc i jedna opera, przyrównując talent Pergolesiego do zdolności jednego z największych muzycznych geniuszy w historii: „Chyba tylko Mozart zdoła wysnuć z dwunastu nut gamy chromatycznej takie bogactwo wesołej, teatralnej myśli, jedną ręką trzymając się tekstu, drugą kreśląc niewyczerpane, muzyczne czary, z nich zaś wywodząc, celnie, oszczędnie i elegancko, żywe postaci, o których wiemy wszystko.”

Opera La Serva Padrona – Służąca Panią

Muzyka Giovanni Battista Pergolesi

Libretto Gennaro Antonio Federico na motywach sztuki Jacopa Angelo Nelli

Premiera 28 sierpnia lub 4 września 1733 w Teatro San Bartolomeo w Neapolu

Prapremiera w Polsce 1774 – wersja niemiecka, 1780 – wersja polska

Obsada:

Serpina (sopran)                           Dominika Zamara

Uberto (bas)                                  Leonardo Sagliocca

Vespone (rola niema)                    Marek Smycz

Dyrygent                                       David Boldrini

Orkiestra kameralna                      Italian Opera Florence

Libretto:

Intermezzo primo

Bogaty lecz zgryźliwy Uberto czeka z niecierpliwością na śniadanie, które już dawno temu miała mu zaserwować jego służąca Serpina. Zdesperowany każe służącemu Vespone natychmiast znaleźć winowajczynię. Ta jednak nie zamierza usługiwać swojemu chlebodawcy, gdyż uważa się za panią tego domu. Zarządza wszystkim żelazną ręką. Rozstawia po kątach zarówno Uberto, jak i niemego służącego Vespone. Uberto chcąc znaleźć sposób na niesforną Serpinę, nakazuje Vespone, aby natychmiast znalazł mu żonę, która zaprowadziłaby porządek w jego domu. Serpina słysząc to uznaje, że to świetny pomysł pod warunkiem, że to właśnie ona zostanie jego żoną.

Intermezzo secondo

Serpinie nie jest łatwo zmusić Uberto do zaręczyn, nie poddaje się jednak i prosi o pomoc Vespone. Przebiera go za strasznego Kapitana Grom Bombardona z wielkim wąsem i aby wzbudzić zazdrość Uberto oznajmia mu, że okrutnik ten chce wziąć ją za żonę. Początkowo spisek nie idzie zgodnie z planem, bo Uberto pozostaje niewzruszony. Jednak kiedy zdaje sobie sprawę, że straci Serpinę na zawsze, uczucia powoli zaczynają brać górę nad jego uporem. Serpina kuje żelazo póki gorące i wraz z Vespone stawia Uberto ultimatum: albo sam się z nią ożeni, albo zapłaci za nią suty posag. Uberto decyduje, że w takim razie woli sam poślubić Serpinę. Vespone przez przypadek odkrywa swoją tożsamość, ale złość Uberto nie trwa długo, gdy pojmuje, że kocha Serpinę, a ona pada w jego ramiona.